Bred (hmm) dyrare än riktad (hmm)???

Att en bred en kostar mer än en riktad står klart efter morgonens s.k. besked från de rödgröna. En bred kostar nämligen niotusen miljoner kronor och en riktad kostar faktiskt inte mer än tretusen miljoner kronor. Den slutgiltiga prislappen är dock inte riktigt klar eftersom detta är prisuppgifter relativt vad den alliansmärkta varianten av samma sak kostar, d.v.s. den breda blir niotusen miljoner kronor dyrare med en rödgrön valseger medans den riktade bara blir tretusen miljoner kronor dyrare – på ett ungefär…

Nu undrar ni, vad i hela fridens namn talar jag om?

Det jag talar om är naturligtvis ”SATSNINGEN”; detta i den politiska nysvenskan så förhatliga ord som kan innebära allt och inget. Och faktum är att jag inte har den blekaste aning om vad de rödgröna vill åstadkomma med mina och dina tolvtusen miljoner kronor – annat än då en artikel på Brännpunkt.

De skriver att ”[v]i föreslår att kommunernas resurser stärks med nio miljarder kronor mer än i regeringens budget i breda satsningar över en tvåårsperiod. Därutöver föreslår vi över tre miljarder i riktade satsningar över en tvåårsperiod.” (SvD) Något besked om exakt vad som ska åstadkommas med dessa lånade pengar har man inte bemödat sig om att lämna.

Precis som med gårdagens luftslott om snabbjärnväg till metropolen Borås (ca 60.000 inv.) så saknas det alltså avsevärt vad gäller precisionen i den rödgröna trojkans s.k. besked…

Det enda jag vet med säkerhet är att den breda är dyrare än den riktade! Och, som alltid, plakatpolitik är en för oss medborgare ett dyrköpt spektakel!

Visby 27 april, 2010
Mikael Olsson, Fil Dr

Länkar: Runos Blogg; SvD:s Ledarsida (om hur finansieringen av luftslotten kan gå till); DN:s Ledarsida (om den tvivelaktiga nyttan av små utspridda enklaver av snabbspår); Mats Odell kommenterare detta i SvD och talar om Tobleronepolitik, länk härKent Persson

Kanske kan man nå en ökad precision om man begränsar bredden?

Annonser

2 kommentarer

Filed under plakatpolitik, politiskt ansvarstagande

2 responses to “Bred (hmm) dyrare än riktad (hmm)???

  1. Jesper

    Du kanske även känner till att Göteborg-Borås är den tredje mest pendlade sträckan i Sverige, samt en av fyra delar i Stockholm-Göteborg-banan via Linköping och Jönköping? 🙂

    Ibland kan det där med precision i det egna bloggandet vara så nära som en googlesökning. Prova!

    • mikael olsson

      Hej Jesper,

      Jag är väl medveten om att många pendlar – men liksom mellan Uppsala-Stockholm så utgör ju en försvinnande liten del av pendlingen av flygpendling (och det här ska ju vara en del av avvecklingen av flyget i Sverige söder om Sundsvall, eller…? 😉

      Och, precis som du säger, de föreslagna och icke-finansierade (gissar att det kommer med den framtida utredningen som skulle utreda en ny typ av förmögenhetsskatt som världen inte tidigare har sett – och som inte inriktar sig mot förmögenheter utan ev. mot konsumtion – väldigt förvirrat) dragningarna av järnväg är bara små delar av det som ev. skulle kunna bli ett nät. Jag skulle må bra mycket bättre av att man talade just om själva nätet än om smådelar. Jag menar, om det inte finns någon realism eller några förutsättningar för ett rikstäckande nät som knyter samman Sverige med utlandet så finns det ju en stor risk att dessa små öar av bra spår aldrig kommer att utnyttjas till sin potential….

      Mvh
      Mikael

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s