Stopp och belägg!

Så kom det då en gemensam text från den rödgröna trojkan. Dagens luftslott handlar om kollektivtrafik, vägar, höghastighetståg och cykelbanor i en salig röra.

Det kan låta förmätet att avfärda en omsorgsfullt ihopknåpad text som denna som ett luftslott. Icke förty så finns det många tecken på att det är just ett luftslott.

  • Ett första sådant är att det saknas pengar till bygget (något som många redan kommenterat).
  • Ett andra tecken är att det saknas ritningar till slottet; att det som de nämner skulle låta sig göras under kommande mandatperiod även om pengarna fanns är därför tämligen osannolikt.
  • Ett tredje och enligt mitt förmenande kanske det mest pregnanta tecknet på att vi på DN Debatt har ett tecken om ett luftslott är att bygget saknar all grund i en trovärdig och gemensam politik hos undertecknarna.

Jag menar blott, hur kan man i denna artikel hävda att kollektivtrafiken är livsviktig samtidigt som man ställer sig bakom ett folkomröstningsförslag som om det blir verklighet skulle kunna innebära ett nej till kollektivtrafiksatsningar i landets huvudstad? Det är ju helt huvudlöst och inkonsekvent!

Kanske var det utifrån detta tur att man väntar lite ytterligare med en gemensam presskonferens. Som alltid med luftslott och (kejsarens) nya kläder så är ju riskerna för upptäckt större då man möter verkligheten in persona…

Visby 26 april, 2010
Mikael Olsson, Fil Dr

Medialänkar: DN Debatt; SvD:s Ledarblogg; Kvällspressen (Exp., AB); Departementet (en blogg skriven av de som arbetar på Näringsdepartementet!); Johan Hedin; Nils Dacke; Tokmoderaten (bra, om än kanske något för optimistisk om möjligheterna att luftslottet skulle kunna bli verklighet); Dick Erixon (som visar på riskerna med luftfinansiering av luftslott)…

Update I: Läs gärna Amanda Brihed som bl.a. undrar: ”Vad är pointen med att skaffa sig snabba tåg om de får så kort räls att rulla på att de knappt hinner starta och bromsa innan väl rälsen är slut?” Amanda påpekar också tågens behov av elkraft och pekar därmed på ytterligare en aspekt av den inkonsekvens som präglar den rödgröna s.k. politiken… (länk här)

Update II: Jag hade fel – det blev en presskonferens – dock kanske inte så klargörande som man skulle kunna önska – intrycket av luftslott finansierat med luftpengar kvarstår (länk här)

Update III: Läs även vad Reinfeldt hade att säga om det då han under sitt besök här på Gotland kommenterade luftslottet (länk här)

Update IV: Framåt kvällskvisten skrev Göran Eriksson ett stycke om den balansgång som krävs för att folkomröstningsförslaget inte skall uppfattas som ett resultat av splittring – jag undrar bara hur i hela världen det ska gå till… (länk här); något tidigare hade PJ Anders Linder skrivit om dagen som en fylld av science fiction – förutom återupptäckten av Noaks Ark och en insikt om att utomjordingar kan vara farliga så kom också detta utspel om snabbtåg mellan Borås (66.000 invånare) och Göteborg – som sagt en dag fylld av utomjordiska upplevelser och luftslott (länk här).

En illustration till riskerna med att vara inkonsekvent...

En illustration till riskerna med att vara inkonsekvent...

Annonser

4 kommentarer

Filed under plakatpolitik, politiskt ansvarstagande

4 responses to “Stopp och belägg!

  1. Mållgan

    Fredrik Reinfeldt anser sig vara mera ansvarsfull bara för att han flyttar alla utgifter från statlig progressiv skatt till regional platt skatt. Men inte ens Fredrik Reinfeldt kan ju vara nöjd med motovägar där han tvingas åka på samma väg som andra bilister (även om det inte blir så många eftersom avgifterna kommer att vara så höga), utan det ultimata målet är naturligtvis en egen vägbana åt varje bil, först då nås den borgerliga drömmen om att slippa allt vad kollektivtrafik heter.

    • mikael olsson

      Hej Mållgan,

      Jag förstår inte riktigt vad du syftar på i din kommentar. Du får gärna försöka utveckla ditt resonemang.

      Mvh
      Mikael

  2. Pingback: Ett modernt sätt att tänka. « essbeck

  3. Pingback: Samlad kritik och fakta om höghastighetståg « Hållplats Hådén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s